ROYAL BAROQUE ENSEMBLE (RBE) – zespół instrumentalny specjalizujący się w wykonywaniu muzyki baroku, ze szczególnym naciskiem na dzieła wokalno-instrumentalne i operowe. W skład zespołu wchodzą wybitni i doświadczeni muzycy, grający na kopiach barokowych instrumentów, będący równolegle członkami wielu innych polskich i zagranicznych zespołów nurtu wykonawstwa historycznego. RBE od początku pracuje pod kierownictwem Lilianny Stawarz, wybitnej klawesynistki i pedagoga.
Zespół zainaugurował swoją działalność premierą opery Agrippina G.F. Haendla w Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich (2014). W kolejnych latach podczas Festiwalu Oper Barokowych orkiestra barokowa RBE miała udział w premierach wspaniałych dzieł operowych: Orlando (2015) i Alcina (2018) G.F. Haendla, Semiramide riconosciuta L. Vinciego (2016, kier. art. Marco Vitale), Farnace A. Vivaldiego (2017), a także pasticcio złożonego z fragmentów oper A. Vivaldiego Teatro alla Moda (wg satyrycznego tekstu B. Marcello, 2013/2015) i choreo-opery Sognando la morte (2016).
W kameralnym składzie zespół przygotował szereg recitali i koncertów solowych, współpracując m.in. z Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Iwoną Lubowicz, Kacprem Szelążkiem, Arturem Jandą, Dorotą Szczepańską, Tomaszem Pokrzywińskim, Marcinem Świątkiewiczem, Karoliną Zych, Zbigniewem Pilchem, Grzegorzem Lalkiem.
Royal Baroque Ensemble wykonywał także dzieła sakralne, m.in. Pasję wg św. Jana J.S. Bacha (2015, dyr. Andrzej Borzym), Missa Votiva J.D. Zelenki (2017, dyr. Andrzej Borzym), Missa Requiem D. Stachowicza (2018, dyr. Berenika Jozajtis), współpracując z Chórem Kameralnym Collegium Musicum UW.
Zespół jest zapraszany do udziału w najważniejszych festiwalach muzycznych w Polsce: Actus Humanus (2020 – komplet 12 concerti grossi F. Geminianiego wg A. Corellego; zaproszenie na 2021), Kolory Polski (2021), Muzyczny Festiwal w Łańcucie (2020), Kromer Biecz Festival (2018), Barok na Mazurach (2017). Z Zamkiem Królewskim Warszawie współpracował przy okazji Festiwalu Muzyki Barokowej „Antonio Vivaldi” (2021) i Roku Wazowskiego (2019). Także w Zamku Królewskim na zamówienie Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego wykonywał pod dyrekcją Marka Toporowskiego zapomniane koncerty polskiego klasycyzmu (2016). W katowickim NOSPR zaprezentował program Wenecja Vivaldiego z Kacprem Szelążkiem (2018). Zaproszony na Litwę do udziału w wileńskim festiwalu Banchetto Musicale zaprezentował program kantat i sonat E. Jacquet de la Guerre (2019).
Zespół powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per musica, z którym na stałe współpracuje organizacyjnie.
Skrzypce: Grzegorz Lalek (koncertmistrz),
Ewa Chmielewska-Zorzano, Ludmiła Piestrak,
Alicja Sierpińska, Marcin Sochan, Kamila Guz, Michał Piotrowski
Altówki: Marcin Stefaniuk, Małgorzata Feldgebel
Wiolonczele: Maciej Łukaszuk, Jakub Kościukiewicz, Karolina Szewczykowska
Kontrabas: Grzegorz Zimak, Anna Bator
Teorba: Henryk Kasperczak, Witold Wilgos
Fagot: Szymon Józefowski
Klawesyny: Lilianna Stawarz, Krzysztof Garstka
Oboje: Magdalena Karolak, Agnieszka Mazur
Flety: Marek Nahajowski, Paweł Iwaszkiewicz, Karolina Zych
Rogi: Krzysztof Stencel, Mateusz Cendlak
Trąbka: Tomasz Ślusarczyk
Klawesyn/pozytyw: Ewa Mrowca