Lilianna Stawarz

12313676_982008515174297_3983833820385196681_n

Klawesynistka i pedagog. W 1988 r. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 r. uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus.
Jako pedagog Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina związana jest z Zakładem Muzyki Dawnej oraz Wydziałem Wokalno-Aktorskim. W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz koordynatora Biura Koncertowego .
Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, 5CD oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie.
W latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Prowadziła od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne, m.in.: Pasję wg św. Marka Johanna Sebastiana Bach, cykl koncertów „Pieśni i Aryje — utwory XVIII-wiecznych polskich kompozytorów”, utwory Antoniego Milwida i Marcina Żebrowskiego oraz Opera Omnia Marcina Mielczewskiego, a także opery: „Dido and Aeneas” Henry Purcella, „Tetide in Sciro” Domenico Scarlattiego (CD ze spektaklu), „Rinaldo” G. F. Händla (jako asystentka Władysława Kłosiewicza). Nagrała także, jako kierownik artystyczny, 6 płyt kompaktowych z muzyką instrumentalną i wokalno-instrumentalną XVII wieku – Opera Omnia Mielczewskiego oraz płytę z dziełami kompozytora polskiego baroku Damiana Stachowicza. Ponadto uczestniczyła w licznych koncertach i festiwalach Warszawskiej Opery Kameralnej, realizując basso continuo w takich dziełach operowych, jak: „Orfeo”, „Il Ritorno d`Ulisse in Patria” i „L`incoronazione di Poppea” Claudio Monteverdi’ego, „L`Euridice” Jacopo Peri’ego, „Satiro e Corisca” Tarquinio Meruli, „Imeneo”, „Rinaldo” i „Giulio Cesare” Händla, „Alceste” Jean-Baptiste „Lully”, „Tancrede” André Campry i „Jephte” Michela Montéclair. Wraz z Jean-Claude Malgoirem brała również udział przy przygotowaniu i wykonywaniu oper: „Catone in Utica” (Tourcoing) Antonio Vivaldi’ego i „Il Ritorno d`Ulisse In Patria” (Royaumont) Monteverdiego.
W latach 2015 -2017 pełniła funkcję kierownika artystycznego Opery/Barok w Warszawskiej Operze Kameralnej. Lilianna Stawarz najbardziej ceni sobie działalność w zakresie kameralistyki. Wykonywaną przez nią kameralistykę z takimi solistami jak: Olga Pasiecznik, Simon Standage, Artur Stefanowicz, Agata Sapiecha, Małgorzata Wojciechowska, Jan Stanienda, Tytus Wojnowicz utrwalono na płytach.
W 2003 r. ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (wydana przez CD Accord), w 2007 r. – podwójny album CD z Suitami klawesynowymi HWV 426-433 Georga Friedricha Händla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata), w 2012 r. – trzecia solowa płyta z Inwencjami i Sinfoniami Johanna Sebastiana Bacha (wydana przez Polskie Radio).
W przygotowaniu jest płyta z 12 Polonezami i Fantazjami W. Fr. Bacha oraz z koncertami klawesynowymi W. A. Mozarta KV 107- D, Es G i Koncertem klawesynowym D-dur Haydna Hob. XVII: 11 z Wrocławską Orkiestra Barokową ( Polskie Radio). Jest współtwórcą Festiwalu Oper Barokowych Dramma Per Musica.
www.liliannastawarz.com