Artur Janda

Artur_Janda_370-1Bas-baryton. Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr hab. A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako Solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m. in. z zespołem muzyki dawnej „La Tempesta”, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.

Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzano („Tankred” – G. Rossini), Alidoro („Kopciuszek” – G. Rossini), Selim („Il Turco in Italia” – G. Rossini), Imeneo („Imeneo” – G. F. Haendel), Figaro („Le nozze di Figaro” – W. A. Mozart), Masetto („Don Giovanni” – W. A. Mozart), Dulcamara („Napój Miłosny” – G. Donizetti), Marszałek („Halka Wileńska” – S. Moniuszko), Azariasz („The Burning Fiery Furnace” – B. Britten), Sewer („Polieukt” – Z. Krauze), Profesor („Operetka” – M. Dobrzyński). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 zadebiutował w National Theater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze „Superfluminy” S. Sciarrino.

Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem „Dramma per Musica”, wystąpił na deskach Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Warszawie w roli Pallante („Agrippina” – G. F. Haendel) oraz Zoroastro („Orlando” – G. F. Haendel). Jako „Il Malaspina” w „Luci mie traditrici” S. Sciarrino,  wystąpił na festiwalu „Warszawska Jesień”(2016) oraz na festiwalu „NODO” w Ostravie (2018).

Od listopada 2016 roku współpracuje  z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie śpiewając partię Zbigniewa w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki.

Od 2017 roku występuje gościnnie w Operze Wrocławskiej (Rossini – ”Cenerentola”, Możdżer – „Immanuel Kant”) oraz w Operze Nova w Bydgoszczy (Mozart – ”Le nozze di Figaro”, Donizetti – „Napój Miosny”).

 Artur Janda posiada również bogaty repertuar oratoryjny, m.in.: J.S.Bach – „Pasja wg św. Jana”, „Pasja wg św. Mateusza”, „Msza h-moll”, „Weihnachtsoratorium”, G. F. Haendel – „Mesjasz”, J. Haydn – „Pory Roku”, „Stworzenie Świata”, „Teresian Messe”, W. A. Mozart – „Requiem”, „Krönung Messe”, G. Fauré – „Requiem”, K. Kurpiński – „Te Deum”, W. Kilar – „Te Deum”.

Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał 2 nagrody Fryderyk 2015 m.in. w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album „WHERE ARE YOU. PIECES FROM WARSAW”.

W 2018 roku otrzymał nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii „ALBUM ROKU MUZYKA DAWNA” za nagranie „Antonio Caldara- Maddalena ai piedi di Cristo”.