Artur Janda

Artur_Janda_370-1Bas-baryton. Pianista. Absolwent Warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu dr A. Radziejewskiej i w klasie fortepianu prof. K. Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych: F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako Solista występował na większości polskich scen filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m.in. z zespołem muzyki dawnej „La Tempesta”, z którym regularnie koncertuje i nagrywa.
Od roku 2008 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występował w partiach: Orbazzano („Tankred” – G. Rossini), Alidoro („Kopciuszek” – G. Rossini), Selim („Il Turco in Italia” – G. Rossini), Imeneo („Imeneo” – G. F. Haendel), Figaro („Le nozze di Figaro” – W. A. Mozart), Masetto („Don Giovanni” – W. A. Mozart), Dulcamara („Napój Miłosny” – G. Donizetti), Marszałek („Halka Wileńska” – S. Moniuszko), Azariasz („The Burning Fiery Furnace” – B. Britten), Sewer („Polieukt” – Z. Krauze), Profesor („Operetka” – M. Dobrzyński). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 zadebiutował w National Theater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze „Superfluminy” S. Sciarrino. Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem „Dramma per Musica”, wystąpił na deskach Teatru Królewskiego w Warszawie w roli Pallante („Agrippina” – G. F. Haendel) oraz Zoroastro („Orlando” – G. F. Haendel). W 2016 r. wystąpił na festiwalu „Warszawska Jesień” w roli „Il Malaspina” w „Luci mie traditrici” S. Sciarrino, a w listopadzie zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie w roli Zbigniewa w „Strasznym Dworze” S. Moniuszki. Od 2017 r. występuje gościnnie w Operze Wrocławskiej (Rossini – ”Cenerentola”) oraz w Operze Nova w Bydgoszczy (Mozart – ”Le nozze di Figaro”).
Artur Janda posiada również bogaty repertuar oratoryjny, m.in.: „Pasja wg św. Jana”, „Pasja wg św. Mateusza”, „Msza h-moll” i „Weihnachtsoratorium” J. S. Bacha, „Mesjasz” G. F. Haendela, „Pory Roku” i „Teresian Messe” J. Haydna, „Requiem” i „Krönung Messe” W A. Mozarta, „Requiem” G.Fauré, „Te Deum” K. Kurpińskiego, „Te Deum” W. Kilara.
Jako pianista pełni funkcję Kierownika Artystycznego zespołu operowego występującego wkoncertach edukacyjnych Filharmonii Narodowej w Warszawie. Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012-2015) otrzymał 2 nagrody Fryderyk 2015 m.in. w kategorii „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” za album „Where Are You. Pieces From Warsaw”.