Miesiąc: Wrzesień 2015

W Warszawskiej Operze Kameralnej 13 i 14 września odbyły się dwa spektakle „Teatro alla moda” z muzyką Antonio Vivaldiego i tekstem Benedetto Marcello pod nieco długim lecz wiele zapowiadającym tytułem „Teatr modny czyli łatwy i pewny sposób dobrego komponowania i wykonywania oper włoskich na modłę współczesną, w którym to daje się wskazówki użyteczne i potrzebne dramaturgom, kompozytorom, śpiewakom płci obojga, impresariom, instrumentalistom, wykonawcom dekoracji, krawcom, statystom, protektorom i matkom śpiewaczek oraz innym osobom do teatru należącym.” Jako narrator wystąpił Andrzej Mastalerz, w rolach operowych diw i śpiewaków, matrony, impresaria itd. wcielili się Anna Radziejewska, Dagmara Barna, Kacper Szelążek i Sylwester Smulczyński.  Zagrał Royal Baroque Ensemble pod kierownictwem Lilianny Stawarz. Spektakl wyreżyserowała Natalia Kozłowska. Porywające arie w brawurowym wykonaniu solistów i instrumentalistów, a także przezabawny tekst w interpretacji Andrzeja Mastalerza wprowadził widzów w nastrój zabawy, lecz dał także do myślenia na temat współczesnych mód teatralnych i operowych. Choć upłynęło już prawie 300 lat, ostra satyra Marcella celnie punktuje słabości i śmiesznostki świata operowego.

small_teatro-alla-moda-03

small_teatro-alla-moda-008

small_teatro-alla-moda-024

 

small_teatro-alla-moda-006

small_teatro-alla-moda-005

small_teatro-alla-moda-038

small_teatro-alla-moda-039

7 września odbył się kolejny recital wokalny w Pałacu na Wyspie. Tym razem Stowarzyszenie Dramma per Musica miało przyjemność przedstawić publiczności gwiazdę dopiero wschodzącą – z towarzyszeniem zespołu Gradus ad Parnassum wystąpił kontratenor Kacper Szelążek. 900px_KSzelazek-GradusAdP-018Kierownictwo muzyczne nad koncertem objął klawesynista Krzysztof Garstka. W programie znalazły się cztery kantaty dwóch mistrzów barku Handela (Ah, crudel! nel pianto mio HWV78 i Splenda l’alba in oriente HWV166) i Vivaldiego (Amor hai vinto RV683, Cessate omai cessate RV684).  Zespół Gradus ad Pranassum wystąpił w składzie: Michał Piotrowski, Joanna Gręziak, Małgorzata Małkiewicz, Anna Wcisło – skrzypce, Natalia Reichert – altówka, Maria Ślipska – wiolonczela, Anna Bator – kontrabas, Jan Strojewski – teorba, Aleksandra Rojek –obój barokowy, Magdalena Łapińska – flet traverso, Krzysztof Garstka – klawesyn. Mimo deszczowej pogody publiczność dopisała i oklaskiwała artystów bardzo gorąco tak więc nie obyło się bez bisów jednym z nich była słynna aria „Gelido in ogni vena” Vivaldiego.

900px_KSzelazek-GradusAdP-015

900px_KSzelazek-GradusAdP-011

900px_KSzelazek-GradusAdP-003

900px_KSzelazek-GradusAdP-007

 

900px_KSzelazek-GradusAdP-009

900px_KSzelazek-GradusAdP-020

900px_KSzelazek-GradusAdP-016

 

900px_KSzelazek-GradusAdP-017

 

12007167_10207610513799219_2019080786_nW Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich wystąpiła ze swoim recitalem Olga Pasiecznik. Wcieliła się w trzy niezwykłe postaci antyczne, którym Georg Friedrich Händel poświęcił swoje kantaty. Trzy kobiety o bardzo silnych osobowościach, ciężko doświadczone przez los, szukające w śmierci jedynego wyjścia z tragicznej sytuacji. Miotają nimi skrajne żądze i emocje. Lukrecja chce zmyć z siebie hańbę gwałtu popełniając samobójstwo. Lukrezia – Kantata na sopran i basso continuo HWV 145. Armida miota się między: samobójstwem z miłości, zabójstwem Rinalda lub zdobyciem jego serca. Armida abbandonata – Kantata na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo HWV 105. I ostatnia, przebiegła intrygantka Agrypina, żądna władzy i uwikłana w mężobójstwo. Agrippina condotta a morire – Kantata na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo HWV 110.

11997133_10207610513839220_1133079991_n

Olga Pasiecznik wcielając się w każdą Donnę występowała w innej kreacji – pierwsza malowany zielony jedwab, druga pomarańczowy jedwab i trzecia efektowna czerwień.
Oczywiście była owacja na stojąco. Wokalistce towarzyszyli: Maria Papuzińska (skrzypce), Grzegorz Lalek (skrzypce), Jakub Kościukiewicz (wiolonczela), Ewa Mrowca (klawesyn), Anton Birula (teorba), którzy wykonali również Sonatę triowa g-moll op 5 nr 3 i Sonatę triowa F-dur op.5 nr 6.

11997967_10207610429197104_999048265_n

Orlando_0014 września prapremierą „Orlanda” G. F. Händla zainaugurowano I Festiwal Muzyki Barokowej „Dramma Per Musica”. Widzowie zobaczyli jedną z najpiękniejszych oper barokowych, z którą do tej pory nie zmierzył się żaden polski artysta. „W  żadnej filharmonii utwór ten nie brzmiałby tak, jak tutaj. W Teatrze Królewskim jest wspaniała akustyka. Architektura tego miejsca idealnie nadaje się do prezentacji muzyki barokowej ” podkreślali twórcy spektakluDzięki temu podczas prapremiery „Orlanda”, którą zaszczycili ludzie kultury, nauki i dyplomacji, pięknie wybrzmiały nie tylko partie wokalne, ale i orkiestrowe.

Libretto opery opowiada o nieszczęśliwej miłości Orlanda. Ból jego serca związany z nieodwzajemnioną miłością do Angeliki jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłów. – Orlando zachowuje się w sposób nieprzewidywalny, co powoduje całą serię wydarzeń, które przypominają sceny ze „Snu nocy letniej” Szekspira – tłumaczyła reżyserka Natalia Kozłowska. Orlando kocha Angelikę, ona zaś z wzajemnością darzy uczuciem Medora, w którym jednostronnie podkochuje się Dorinda. Te miłosne perypetie obserwuje czarodziej Zoroastro, który interweniuje, kiedy trzeba.

Orlando_037

„Orlando” to opowieść o ludziach zabłąkanych w świecie uczuć, jak w gęstwinie leśnej, opowieść o miłości odrzuconej, zranionej, zawiedzionej, szalonej, ale również i szczęśliwej. Główny wątek fabularny „Orlanda” zaczerpnięty został z jednego z najważniejszych dla kultury europejskiej eposów – „Orlanda Szalonego” Ludovica Ariosta, wydanego w 1516 r. w Ferrarze. Opowieść ta była inspiracją dla takich artystów jak Tasso, Cervantes, Szekspir, Lope de Vega, Borges, Vivaldi, Haydn. „Orlando” to opera stylistycznie stojąca pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną.

Orlando_023

W tytułową rolę Orlanda wcielił się Jan Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, a partnerowała mu znakomita Aleksandra Zamojska (sopran), która na stałe mieszka w Salzburgu i niezwykle rzadko koncertuje w Polsce. Ponadto na scenie pojawili się także: Artur Janda (bas), Dagmara Barna (sopran) i Damian Ganclarski (kontratenor). Solistom towarzyszyła orkiestra kameralna Royal Baroque Ensamble pod kierunkiem Lilianny Stawarz. Poruszające widowisko o miłości, szaleństwie i zemście, reżyserka Natalia Kozłowska i scenografka Julia Skrzynecka umieściły wśród zieleni – scena Teatru Królewskiego stała się lasem. Händel rozgrywa akcję wśród natury, a my znajdujemy się we wspaniałym ogrodzie, jakim są Łazienki Królewskie. Wszystko wpisuje się w jedną przestrzeń – tłumaczyła Natalia Kozłowska.

Orlando_014

W Starej Oranżerii, w Królewskiej Galerii Rzeźby, 31 sierpnia odbyła się konferencja prasowa, na której organizatorzy I Festiwalu Sztuki Barokowej przedstawili jego założenia i program. Dramma per Musica to jedyny w Polsce festiwal poświęcony operze barokowej. Ideą festiwalu jest prezentowanie w wersji scenicznej dzieł europejskich mistrzów baroku, jak Händel, Antonio Vivaldi czy Jean-Philipp Rameau i w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów – mówiła Lilianna Stawarz, która kieruje pracami Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica.

55e41c4a5b1c3

Spektaklom operowym towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale. Podczas 19 wydarzeń muzycznych przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 100 artystów, w tym prawie 40 wokalistów. Większość wydarzeń festiwalu odbędzie się w Muzeum Łazienki Królewskie, koncerty w Pałacu na Wyspie, a spektakle w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii – jednym  z niewielu zachowanych autentycznych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie i jedynym taki w Polsce. Otwarto go 227 lat temu, 6 września 1788 roku. Wśród pierwszych publicznych przedstawień był Henryk VI na łowach, Wojciecha Bogusławskiego. Podczas I Festiwalu Oper Barokowych w jego wnętrzach będzie można usłyszeć „Orlando” i „Agrippinę” Georga Friedricha Händla.

Na inaugurację Festiwalu zabrzmi „Orlando”, będzie to pierwsze polskie wystawienie tej wybitnej opery Georga Friedricha Händla. Autorką inscenizacji spektaklu jest Natalia Kozłowska. „Orlando” to opowieść o miłości szalonej, a dzieło stylistycznie oscyluje pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną. Przepiękną scenografię do spektaklu nawiązującą do przestrzeni Łazienek Królewskich przygotowała Julia Skrzynecka.

55e421dd37631

Obok oper Händla w programie Festiwalu znalazły się utwory innych wybitnych kompozytorów baroku m.in. Antonio Vivaldiego, Domenico Sarriego, Dietricha Buxtehude czy Jeana-Philippe Rameau, które rzadko goszczą w repertuarze krajowych scen muzycznych. Interesującą propozycją będzie widowisko muzyczne na podstawie tekstu Benedetto Marcello do muzyki Antonio Vivaldiego „Teatro alla Moda”. Teatr modny, czyli łatwy i pewny sposób dobrego komponowania i wykonywania oper włoskich na modłę współczesną. Pod niewinnym tytułem kryje się paszkwil na styl, formę i treści oper XVIII-wiecznej Wenecji, jednak widz nie będzie miał problemu ze znalezieniem aktualnych odniesień. Na scenie zobaczymy m.in. Annę Radziejewską oraz Andrzeja Mastalerza w roli narratora.

Inscenizację opery Domenica Sarriego pt. „Diddone Abandonata” do libretta Pietro Metastasio, opowiadającej historię Dydony i Eneasza, przygotowała we współpracy z czeskimi i słowackimi artystami śląska {oh} Orkiestra Historyczna, grająca na instrumentach z epoki. 55e42157cac69Koncertową wersję opero-baletu J. P. Rameau: „Les Indes galantes”  zaprezentuje międzynarodowy zespół młodych instrumentalistów i wokalistów pod kierownictwem Stefana Plewniaka – Il Giardino d’Amore wraz z grupą solistów z Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski. W imponującym wnętrzu sali kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zabrzmi „Membra Jesu nostri patientis sanctissima” – cykl siedmiu krótkich kantat Dietricha Buxtehude z 1680 r., uznawany za pierwsze luterańskie oratorium. Solistom i Chórowi Kameralnemu Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod batutą  Andrzeja Borzyma towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassumpod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

Wysoki poziom artystyczny Festiwalu gwarantują wybitni śpiewacy, o uznanym dorobku m.in. Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, czy Aleksandra Zamojska. Kantaty Händla znajdą się w programie recitalu „Tre Donne” Olgi Pasiecznik, a także wraz z kantatami Vivaldiego w koncercie „Amor Crudel”, podczas którego będzie można ocenić wyjątkową wrażliwość i talent wokalny stojącego u progu kariery kontratenora Kacpra Szelążka.

55e426e94a39c

Festiwalowi towarzyszą kursy mistrzowskie dla młodych wokalistów oraz instrumentalistów, których wyłoniono w ogólnopolskich przesłuchaniach. Festiwal daje im szansę zaprezentowania swoich umiejętności podczas specjalnego koncertu „Barok na pięć głosów”. W programie znajdą się arie i duety z oper Händla.

Organizatorzy Festiwalu:  Stowarzyszenie Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawska Opera Kameralna.

Patronat honorowy: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzata Omilanowska, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, Ambasador Republiki Federalnej Niemiec Rolf Nikel.

Partnerem Festiwalu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy.

Sponsorzy i patroni medialni:

Sponsor strategiczny: POLSKI HOLDING NIERUCHOMOŚCI SA.

Sponsorzy: GAZ-SYSTEM SA, DEUTSCHE BANK POLSKA S.A., SAMSUNG, Pałac Pass, Hotel Warszawianka, Vinoteka 13, Hortex.

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Stołeczna, Warexpo, Ośrodek dialogu i analiz THINKTANK , Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP).

Bilety można nabyć w za pośrednictwem serwisu:  www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie, Studia im. W. Lutosławskiego oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.