Orlando

Orlando_0014 września prapremierą „Orlanda” G. F. Händla zainaugurowano I Festiwal Muzyki Barokowej „Dramma Per Musica”. Widzowie zobaczyli jedną z najpiękniejszych oper barokowych, z którą do tej pory nie zmierzył się żaden polski artysta. „W  żadnej filharmonii utwór ten nie brzmiałby tak, jak tutaj. W Teatrze Królewskim jest wspaniała akustyka. Architektura tego miejsca idealnie nadaje się do prezentacji muzyki barokowej ” podkreślali twórcy spektakluDzięki temu podczas prapremiery „Orlanda”, którą zaszczycili ludzie kultury, nauki i dyplomacji, pięknie wybrzmiały nie tylko partie wokalne, ale i orkiestrowe.

Libretto opery opowiada o nieszczęśliwej miłości Orlanda. Ból jego serca związany z nieodwzajemnioną miłością do Angeliki jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłów. – Orlando zachowuje się w sposób nieprzewidywalny, co powoduje całą serię wydarzeń, które przypominają sceny ze „Snu nocy letniej” Szekspira – tłumaczyła reżyserka Natalia Kozłowska. Orlando kocha Angelikę, ona zaś z wzajemnością darzy uczuciem Medora, w którym jednostronnie podkochuje się Dorinda. Te miłosne perypetie obserwuje czarodziej Zoroastro, który interweniuje, kiedy trzeba.

Orlando_037

„Orlando” to opowieść o ludziach zabłąkanych w świecie uczuć, jak w gęstwinie leśnej, opowieść o miłości odrzuconej, zranionej, zawiedzionej, szalonej, ale również i szczęśliwej. Główny wątek fabularny „Orlanda” zaczerpnięty został z jednego z najważniejszych dla kultury europejskiej eposów – „Orlanda Szalonego” Ludovica Ariosta, wydanego w 1516 r. w Ferrarze. Opowieść ta była inspiracją dla takich artystów jak Tasso, Cervantes, Szekspir, Lope de Vega, Borges, Vivaldi, Haydn. „Orlando” to opera stylistycznie stojąca pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną.

Orlando_023

W tytułową rolę Orlanda wcielił się Jan Jakub Monowid, kontratenor z Warszawskiej Opery Kameralnej, a partnerowała mu znakomita Aleksandra Zamojska (sopran), która na stałe mieszka w Salzburgu i niezwykle rzadko koncertuje w Polsce. Ponadto na scenie pojawili się także: Artur Janda (bas), Dagmara Barna (sopran) i Damian Ganclarski (kontratenor). Solistom towarzyszyła orkiestra kameralna Royal Baroque Ensamble pod kierunkiem Lilianny Stawarz. Poruszające widowisko o miłości, szaleństwie i zemście, reżyserka Natalia Kozłowska i scenografka Julia Skrzynecka umieściły wśród zieleni – scena Teatru Królewskiego stała się lasem. Händel rozgrywa akcję wśród natury, a my znajdujemy się we wspaniałym ogrodzie, jakim są Łazienki Królewskie. Wszystko wpisuje się w jedną przestrzeń – tłumaczyła Natalia Kozłowska.

Orlando_014