Konferencja Prasowa

W Starej Oranżerii, w Królewskiej Galerii Rzeźby, 31 sierpnia odbyła się konferencja prasowa, na której organizatorzy I Festiwalu Sztuki Barokowej przedstawili jego założenia i program. Dramma per Musica to jedyny w Polsce festiwal poświęcony operze barokowej. Ideą festiwalu jest prezentowanie w wersji scenicznej dzieł europejskich mistrzów baroku, jak Händel, Antonio Vivaldi czy Jean-Philipp Rameau i w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów – mówiła Lilianna Stawarz, która kieruje pracami Stowarzyszenia Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica.

55e41c4a5b1c3

Spektaklom operowym towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale. Podczas 19 wydarzeń muzycznych przed festiwalową widownią zaprezentuje się blisko 100 artystów, w tym prawie 40 wokalistów. Większość wydarzeń festiwalu odbędzie się w Muzeum Łazienki Królewskie, koncerty w Pałacu na Wyspie, a spektakle w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii – jednym  z niewielu zachowanych autentycznych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie i jedynym taki w Polsce. Otwarto go 227 lat temu, 6 września 1788 roku. Wśród pierwszych publicznych przedstawień był Henryk VI na łowach, Wojciecha Bogusławskiego. Podczas I Festiwalu Oper Barokowych w jego wnętrzach będzie można usłyszeć „Orlando” i „Agrippinę” Georga Friedricha Händla.

Na inaugurację Festiwalu zabrzmi „Orlando”, będzie to pierwsze polskie wystawienie tej wybitnej opery Georga Friedricha Händla. Autorką inscenizacji spektaklu jest Natalia Kozłowska. „Orlando” to opowieść o miłości szalonej, a dzieło stylistycznie oscyluje pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną. Przepiękną scenografię do spektaklu nawiązującą do przestrzeni Łazienek Królewskich przygotowała Julia Skrzynecka.

55e421dd37631

Obok oper Händla w programie Festiwalu znalazły się utwory innych wybitnych kompozytorów baroku m.in. Antonio Vivaldiego, Domenico Sarriego, Dietricha Buxtehude czy Jeana-Philippe Rameau, które rzadko goszczą w repertuarze krajowych scen muzycznych. Interesującą propozycją będzie widowisko muzyczne na podstawie tekstu Benedetto Marcello do muzyki Antonio Vivaldiego „Teatro alla Moda”. Teatr modny, czyli łatwy i pewny sposób dobrego komponowania i wykonywania oper włoskich na modłę współczesną. Pod niewinnym tytułem kryje się paszkwil na styl, formę i treści oper XVIII-wiecznej Wenecji, jednak widz nie będzie miał problemu ze znalezieniem aktualnych odniesień. Na scenie zobaczymy m.in. Annę Radziejewską oraz Andrzeja Mastalerza w roli narratora.

Inscenizację opery Domenica Sarriego pt. „Diddone Abandonata” do libretta Pietro Metastasio, opowiadającej historię Dydony i Eneasza, przygotowała we współpracy z czeskimi i słowackimi artystami śląska {oh} Orkiestra Historyczna, grająca na instrumentach z epoki. 55e42157cac69Koncertową wersję opero-baletu J. P. Rameau: „Les Indes galantes”  zaprezentuje międzynarodowy zespół młodych instrumentalistów i wokalistów pod kierownictwem Stefana Plewniaka – Il Giardino d’Amore wraz z grupą solistów z Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski. W imponującym wnętrzu sali kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zabrzmi „Membra Jesu nostri patientis sanctissima” – cykl siedmiu krótkich kantat Dietricha Buxtehude z 1680 r., uznawany za pierwsze luterańskie oratorium. Solistom i Chórowi Kameralnemu Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod batutą  Andrzeja Borzyma towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassumpod kierownictwem Krzysztofa Garstki.

Wysoki poziom artystyczny Festiwalu gwarantują wybitni śpiewacy, o uznanym dorobku m.in. Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, czy Aleksandra Zamojska. Kantaty Händla znajdą się w programie recitalu „Tre Donne” Olgi Pasiecznik, a także wraz z kantatami Vivaldiego w koncercie „Amor Crudel”, podczas którego będzie można ocenić wyjątkową wrażliwość i talent wokalny stojącego u progu kariery kontratenora Kacpra Szelążka.

55e426e94a39c

Festiwalowi towarzyszą kursy mistrzowskie dla młodych wokalistów oraz instrumentalistów, których wyłoniono w ogólnopolskich przesłuchaniach. Festiwal daje im szansę zaprezentowania swoich umiejętności podczas specjalnego koncertu „Barok na pięć głosów”. W programie znajdą się arie i duety z oper Händla.

Organizatorzy Festiwalu:  Stowarzyszenie Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawska Opera Kameralna.

Patronat honorowy: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzata Omilanowska, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, Ambasador Republiki Federalnej Niemiec Rolf Nikel.

Partnerem Festiwalu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz m. st. Warszawy.

Sponsorzy i patroni medialni:

Sponsor strategiczny: POLSKI HOLDING NIERUCHOMOŚCI SA.

Sponsorzy: GAZ-SYSTEM SA, DEUTSCHE BANK POLSKA S.A., SAMSUNG, Pałac Pass, Hotel Warszawianka, Vinoteka 13, Hortex.

Patroni medialni: TVP Kultura, Program 2 Polskiego Radia, Gazeta Stołeczna, Warexpo, Ośrodek dialogu i analiz THINKTANK , Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP).

Bilety można nabyć w za pośrednictwem serwisu:  www.bilety24.pl oraz w kasach Muzeum Łazienki Królewskie, Studia im. W. Lutosławskiego oraz Warszawskiej Opery Kameralnej.