Maciej Igielski

MACIEJ IGIELSKIReżyser świateł. Od 1990 roku związany jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie projektuje oświetlenie do spektakli operowych i baletowych. Jego ważniejsze realizacje na scenach Teatru Wielkiego to: Święta wiosna w reżyserii Krzysztofa Zaleskiego, La bohème Pucciniego w inscenizacji Mariusza Trelińskiego, Harnasie Karola Szymanowskiego w choreografii Emila Wesołowskiego, W krainie czarodziejskiego fletu w reżyserii Beaty Redo-Dobber, Mandragora Karola Szymanowskiego w inscenizacji Michała Znanieckiego, W poszukiwaniu kolorów w choreografii Jacka Tyskiego, Persona w choreografii Roberta Bondary oraz Adagio & Scherzo w choreografii Krzysztofa Pastora.

Pracował gościnnie dla Opery Nova w Bydgoszczy reżyserując światła do przedstawień baletowych: Zniewolony umysł w choreografii Roberta Bondary i Sen nocy letniej w choreografii Karola Urbańskiego oraz operowych: Rusałka Antonina Dvořaka w reżyserii Kristine Wuss, Halka Stanisława Moniuszki i Rigoletto Giuseppe Verdi w reżyserii Natalii Babińskiej, Potępienie Fausta Hectora Berlioza w reżyserii Macieja Prusa oraz Don Carlos w reż. Włodzimierza Nurkowskiego; rezyserował światła dla Kieleckiego Teatru Tańca przy spektaklu Zdarzyło się w Jeruzalem w choreografii Elżbiety Szlufik-Pańtak i Grzegorza Pańtaka. Gościł w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie, gdzie oświetlił nowe przedstawienie baletowe Čiurlionis w choreografii Roberta Bondary. W Teatrze Wielkim w Łodzi wyreżyserował spektakl operowy pt. Cyrulik Sewilski w reżyserii Natalii Babińskiej. W Operze na Zamku w Szczecinie wyreżyserował światła do operetki Hrabina Marica i opery The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby) w reż. Natalii Babińskiej. W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku wyreżyserował światła do Carmen G. Bizeta w reż. Beaty Redo-Dobber. W Operze Wrocławskiej wyreżyserował światła do baletu Anna Karenina w chor. Bożeny Klimczak.

Wyreżyserował światła do takich musicali jak: Zorba w reżyserii Witolda Mazurkiewicza w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, Przygody Sindbada Żeglarza w reżyserii Jarosława Kiliana w Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz Pinokio w reżyserii Jarosława Kiliana w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie.

Zapraszany jest również przez warszawskie teatry dramatyczne, dla których projektował światła do: Kocham O’Keeffe w reżyserii Krzysztofa Kolbergera (Teatr Bajka), Matematyka miłości w reżyserii Alicji Albrecht (Teatr Buffo) i Łysa śpiewaczka Ionesco  oraz Markiza de Sade w reżyserii Macieja Prusa (Teatr Narodowy). W Teatrze Polskim w Bielsku-Białej wyreżyserował światła do Balladyny w reżyserii Natalii Babińskiej,  a w  Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie Romeo i Julię W. Szekspira w reż. Marcina Hycnara.

Był także reżyserem światem koncertu 10 łatwych utworów na fortepian Zbigniewa Preisnera (1999) oraz koncertu jubileuszowego Gniezno 2000. Projektował oświetlenie pawilonu polskiego na EXPO 2000 w Hanowerze, Gali tańca w ramach X Festiwalu Tańca w Kielcach (2010) oraz wystawy Warszawa w budowie (WWB4) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej (2012).