LuteDuo

Anna Kowalska i Anton Birula pragną zwrócić uwagę na długo zapomniany repertuar na duet lutni barokowych. Zafascynowani nim chcą pomóc rzucić nieco światła na muzykę napisaną o zmroku wspaniałej historii lutni. Pierwsi wykonali i nagrali niedawno odkryte duety François du Fault oraz transkrypcje duetów gambowych Maraina Marais na dwie lutnie barokowe. Rezultatem tego była płyta Baroque Lute Duets nagrana w roku 2002. Następnie zaczęli pracować nad kombinacją innych historycznych instrumentów szarpanych, szczególnie gitary barokowej z teorbą.

Ukazujący kontrastujące style różnych kultur program Muzyczna podróż po XVII-wiecznej Europie prowadzi przez uroczyste kompozycje wspaniałych włoskich lutnistów i teorbistów (Allessandro Piccininiego i Girolamo Kapsbergera), żywiołowe w stylu dzieła pierwszych hiszpańskich wirtuozów gitary (Gaspara Sanza i Santiago de Murcia) oraz melancholijną w nastroju muzykę mistrzów francuskiego baroku (Roberta de Visee i Francois Couperina).

Obecna działalność Lute Duo skupia sie na muzyce J. S. Bacha – jego dziełach na lutnię solo oraz transkrypcjach lutniowych kompozycji skrzypcowych, wiolonczelowych i innych utworów mistrza.

W roku 2004 wraz z flecistką Marion Fermee utworzyli trio “La Luth Enchantee”, które pracuje głównie nad dziełami J. S. Bacha, wykorzystując dźwięczne połączenie fletu prostego z instrumentami szarpanymi w grupie continuo.

Anna i Anton z powodzeniem prezentowali swoje projekty koncertowe dla różnych stacji telewizyjnych i radiowych, oraz na międzynarodowych festiwalach muzycznych: Festival der Laute (Drezno, Niemcy), Muzyka i Architektura (Toruń, Polska), International Festival of Chamber Music (Płowdiw, Bułgaria), The 7th Art Salon (Sofia, Bułgaria), XII Festiwal Muzyki Dawnej (Kraków), Bach en Combrailles Festival (Francja), Lute Day of the Dutch Lute Society (Holandia), Bach Day (Ghent, Belgia), Lute Day of the Belgian Lute Society (Bruksela, Belgia), Pazaislis music festival (Litwa) Chiny i Łotwa.

Anna Kowalska studiowała lutnię u prof. Toyohiko Satoh oraz Nigela Northa w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Zanim zajęła się instrumentami historycznymi odebrała profesjonalne wykształcenie w zakresie gry na gitarze klasycznej, tak więc jej szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu i późnego baroku po XIX-wieczne kompozycje na gitarę romantyczną. Jako solistka zajmuje się głównie kompozytorami francuskiego i niemieckiego baroku, takich jak Gaultier, Du Fault, Gallot, Weichenberger, Weiss. Anna zwraca także szczególną uwagę na utwory solowe J. S. Bacha, jest autorką transkrypcji lutniowych jego sonat i partit na skrzypce solo oraz suit wiolonczelowych. Realizując partie basso continuo występowała z takimi artystami jak: Emma Kirkby, Teodor Kurentsis, Władysław Kłosiewicz, Tytus Wojnowicz, Marek Toporowski, Anna Mikołajczyk, Nazar Kożuchar (The Pocket Symphony, Rosja), Anatolij Grindienko i Wiktor Sobolenko (Rosja). Obecnie Anna skupia się na kompozycjach solowych i kameralnych napisanych na lutnię oraz gitarę barokową. Poszukując pierwotnego brzmienia utworów J. S. Bacha oraz S. L. Weissa Anna łączy swoją indywidualną interpretację z unikalną technologią, grając na strunach jelitowych, takich jakich używano w epoce baroku.

 

Anton Birula studiował lutnię u prof. Toyohiko Satoh w Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz u prof. Konrada Junghaenela w Hochschule für Musik w Kolonii. Koncentruje się na utworach solowych napisanych na lutnię barokową – taki właśnie repertuar, składający się z dzieł J. S. Bacha, S. L. Weissa oraz XVII-wiecznych lutnistów francuskich, zaprezentował na licznych recitalach lutniowych. Szczególnie zainteresowały go transkrypcje solowych utworów skrzypcowych i wiolonczelowych J. S. Bacha na lutnię barokową. Grając na teorbie brał udział w licznych wykonaniach utworów kameralnych i orkiestrowych z wieloma różnymi zespołami specjalizującymi się w XVII-wiecznej muzyce włoskiej i angielskiej. Jego fascynacja francuską muzyką na violę da gamba doprowadziła do współpracy z rosyjskim gambistą Wiktorem Sobolenką, z którym w roku 2001 nagrali płytę zawierającą utwory Maraina Marais na gambę solo z teorbą jako jedynym towarzyszącym instrumentem continuo. Anton Birula współpracował z tak wybitnymi solistami jak Władysław Kłosiewicz, Nigel Kennedy, Emma Kirkby, Marek Toporowski, Olga Pasiecznik. Podczas swojej długiej współpracy z Warszawską Operą Kameralną brał udział w wystawieniach wszystkich dzieł Claudio Monteverdiego, a także oper Periego, Cacciniego, Landiniego i Scarlattiego.