Grzegorz Lalek

Grzegorz Lalek – skrzypek, urodzony w Warszawie. Gry na instrumencie uczył się pod kierunkiem Krzysztofa Bąkowskiego i Konstantego Andrzeja Kulki.  Ukończył studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. Sławomira Tomasika. W 1997 r. otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo, a w roku 1998 (wraz ze swoim kwartetem smyczkowym) wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. K. Bacewicza. W czasie studiów brał udział w zajęciach Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej prowadzonego przez Agatę Sapiechę. Swój kunszt instrumentalny (w zakresie wykonawstwa historycznego) doskonalił podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez  Simona Standage’a  i  Antona Stecka.

W roku 2002 dokonał premierowego nagrania utworu Mariana Sawy Largo na skrzypce i organy. W 2004 r. nagrał płytę poświęconą twórczości kameralnej Josepha Gabriela Rheinbergera , a w roku 2007 Koncert na skrzypce amplifikowane Weroniki Ratusińskiej (płyta z tym nagraniem otrzymała nagrodę fonograficzną Pizzicato Supersonic Award). W 2012 r. został odznaczony przez prezydenta RP brązowym krzyżem zasługi za osiągnięcia artystyczne i działalność na rzecz rozwoju muzyki.

Jako muzyk sesyjny wziął udział w realizacji ponad 90 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową. Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych. W swoim repertuarze sięga po muzykę XVII i XVIII wieku, a także po kompozycje współczesne i tango.

Jako skrzypek  –  kameralista  współtworzy   kilka   zespołów (Kwartet Kwadrat , Machina del Tango , The New Art Ensemble , Orkiestra ADRIA), które prowadzą aktywną działalność nagraniową i koncertową. Jest członkiem i współzałożycielem grupy Tangata Quintet, z którą nagrał płyty: z muzyką Astora Piazzolli (2004 r.) i polskimi tangami ( 2005 r.) Obie otrzymały nominacje do nagrody fonograficznej Fryderyk.

Gra na skrzypcach barokowych koncertując z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej (Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Concerto Polacco, Harmonologia, Il Tempo, Consortium Sedinum, Capella Cracoviensis, Polska Orkiestra XVIII wieku, Contrasto Armonico, Royal Baroque Ensemble, FAMD.PL).

W 2009 r. założył Ensemble Hyacinthus – zespół grajacy na instrumentach historycznych w zgodzie z dawnymi praktykami wykonawczymi, a którego debiut miał miejsce na Festiwalu Noworocznym w Gstaad u boku światowej sławy sopranistki Ewy Małas – Godlewskiej.

W latach 2010-2017 Grzegorz Lalek był koncertmistrzem orkiestry Fundacji Akademii Muzyki Dawnej w Szczecinie. Od 2014 roku jest koncertmistrzem orkiestry barokowej Royal Baroque Ensemble, z którą występował podczas Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w latach 2014-2017, a jako solista – w katowickim NOSPR w roku 2018.

Obecnie pełni funkcję koncertmistrza w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej, z którym występuje jako solista, a także prowadzi orkiestrę od pulpitu pierwszego skrzypka. W 2007r. wykonał z tym zespołem jako solista Koncert D-dur „Wojskowy“  Karola Lipińskiego (było to pierwsze współczesne wykonanie na instrumentach historycznych) , a w latach 2008-2017 komplet koncertów skrzypcowych W. A. Mozarta, koncerty J. Haydna, J. S. Bacha i A. Vivaldiego.

W 2017 roku wystąpił wraz z klawesynistką Lilianną Stawarz na prestiżowym festiwalu Actus Humanus w Gdańsku wykonując Sonaty op.5 Arcangelo Corellego.

Na instrumentach z epoki wykonuje repertuar obejmujący okres od wczesnego baroku do wczesnego romantyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastka wirtuozowskiego.

Jego pasją oprócz skrzypiec jest gra na mandolinie. W 2017 roku wystąpił jako mandolinista w Filharmonii Narodowej u boku Artura Rucińskiego w Don Giovannim  W. A. Mozarta.

Zajmuje się również działalnością pozamuzyczną – wraz ze swoją rodziną prowadzi Teatrzyk LALEK – rodzinny teatrzyk kukiełkowy, z którym występuje, i dla którego pisze teksty do przedstawień.