Elwira Janasik

Mezzosopran. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Ryszarda Cieśli. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Fundacji Pro Polonia Society. Jest laureatką pierwszych miejsc na festiwalach i konkursach o zasięgu ogólnopolskim oraz międzynarodowym: III nagrodę na IV Konkursie Wokalnym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy i III nagrodę na XIV Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym „W Kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej” W 2013r. Otrzymała nagrodę dla najlepszego mezzosopranu na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde Laureatka II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im.Ady Sari w Nowym Sączu.W 2019 roku została finalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura oraz została uhonorowana specjalną nagrodą od przewodniczącego jury Wiesława Ochmana.

Debiutowała na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej jako Hermia w inscenizacji opery Benjamina Brittena „Sen nocy letniej”  (reż. Beata Redo-Dobber, kierownictwo muzyczne Marta Kluczyńska) Wykonywała partie operowe Dorabelli w Cosi fan tutte. W.A.Mozarta w Hiszpanii w Teatro Lope De Vega oraz  w Stambule w Cemal Reşit Rey pod dyrekcją Juana Garcíi Rodrígueza w reżyserii Ryszarda Cieśli. Wzięła udział w inscenizacji opery Koronacja Poppei wykonując partię Ottavii C. Monteverdiego na scenie Teatru Collegium Nobilium w Warszawie.

W sezonie 2014/2015 współpracowała z Teatrem Wielkim w Łodzi. Śpiewała partie Jadwigi w Strasznym Dworze S. Moniuszki (reż. Krystyny Jandy pod batutą Piotra Wajraka). Wykonywała również partię Mary w Holendrze Tułaczu R. Wagnera (reż. Herbert Adlera oraz pod kierownictwem Eraldo Salmieriego) partię Mirabeli w Baronie Cygańskim J. Straussa (reż. Tomasza Koniny pod kierownictwem muzycznym Bassema-Akiki). W 2015 roku wystąpiła w przedstawieniu Straszny dwór jako Jadwiga w reżyserii Marka Weissa pod dyrekcją Tadeusza Kozłowskiego. We wrześniu 2015 roku brała udział w eksperymentalnych projektach OFF-owych między innymi w projekcie Czarna Offca w przedstawieniu pt.” Ogrody opuściły swoje drzewa” w reżyserii Sylwii Hanff do muzyki Roberta Jędrzejewskiego łącząc muzykę lamentów barokowych z tańcem butoh. W lutym 2016 roku wcielając się w postać Kasandry  wystąpiła w Teatrze Polskim w Poznaniu w przedstawieniu pt. Trojanki wg Eurypidesa w reżyserii Kamili Michalak do muzyki Marty Śniady. We wrześniu 2016 roku wystąpiła w projekcie barokowym Semiramide Riconosciuta L.Vinci w reżyserii Eweliny Pietrowiak pod dyrekcją Marco Vitale. W październiku wystąpiła w realizacji Carmen G. Bizeta jako Mercedes w reżyserii również Eweliny Pietrowiak  pod dyrekcją Vladimira Kiradjieva w Operze na Zamku w Szczecinie. W 2017 roku debiutowała w roli Suzuki w Madama Butterfly G.Pucciniego w reżyserii Tomasza Podsiadłego pod dyrekcją Piotra Deptucha w Operze Bałtyckiej. W maju 2017 r. w roli Magdaleny w Rigoletto w reżyserii Tomasza Podsiadłego pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. W czerwcu zadebiutowała w roli Feneny w Nabucco G.Verdiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego pod batutą Warcisława Kunca.

W lutym 2018 roku zadebiutowała w roli Sektusa w La Clemenza di Tito W.A.Mozarta w Operze Kameralnej w Warszawie w reżyserii Marka Weissa pod batudą Fridricha Haidera. W czerwcu debiutowała jako Czipra w Baronie Cygańskim J.Straussa w Teatrze Muzycznym w Lublinie. W październiku debiutowała jako Idamante w operze Idomeneo W.A.Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego pod batutą Marcina Sompolińskiego w Operze Kameralnej.

Współpracuje z Fundacją Zdzisława Beksińskiego. Wykonywała partię altową w Requiem A.Schnittke w Filharmonii Narodowej w Warszawie podczas projekcji obrazów malarza. Od 5 lat współpracuje z pianistką Jolantą Pawlik, z którą w 2014 roku nagrała płyte z pieśniami Stanisława Moniuszki.