Dorota Szczepańska

D. SzczepanskaSopranistka i instrumentalistka, specjalizująca się w grze na małych instrumentach perkusyjnych, w tym kastanietach. Absolwentka Szkoły Muzycznej I i II st. im. G. Bacewicz w Warszawie w klasie gitary Leszka Potasińskiego i warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie śpiewu Małgorzaty Marczewskiej (dyplom z wyróżnieniem). Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem Teresy Księżak, Zofii Witkowskiej, Claudii Visca w Wiedniu oraz uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich śpiewaków, jak Anita Garanča,Eva Blahová, James Oxley, Dirk Snellings, Anna Radziejewska, Artur Stefanowicz, Jadwiga Rappe i in. Obecnie pozostaje pod opieką artystyczną Marka Rzepki.

Artystka wystąpiła m.in. na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie jako Anna w „Buncie Żaków” T. Szeligowskiego pod batutą Łukasza Borowicza, w Warszawskiej Operze Kameralnej jako Clarice w „L’amante di tutte” B. Galuppiego pod batutą Tadeusza Karolaka, w Schlosstheater Rheinsberg jako Palmide w „Argenore” Wilhelminy von Bayreuth pod batutą Justusa Thorau, a także jako Arsena w „Baronie Cygańskim” J. Strauss’a pod batutą Piotra Wujtewicza oraz Vespetta w „Pimpinone” G. Ph. Telemanna na XIV Festiwalu Telemannowskim. Z dzieł sakralnych i oratoryjnych wykonała m.in. partię Maddaleny w „La Resurrezione” G.F. Haendla pod dyrekcją Agaty Sapiechy i Anny Radziejewskiej, partię Hanne z oratorium „Pory roku” J. Haydn’a wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Jerzego Swobody w projekcie finansowanym przez UE „Haydn w Euroregionie Nysa”, partię sopranową w „Glorii” A. Vivaldiego pod batutą Wojciecha Rodka – koncert kończący sezon artystyczny Filharmonii Rzeszowskiej, „Wielką Mszę c-moll” Mozarta, którą wykonała m.in. na XI Festiwalu Triduum Caecilianum wraz z Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego pod batutą Tadeusza Wicherka, „Requiem d-moll” W. A. Mozarta razem z Sinfonia Varsovia oraz Warszawskim Chórem Międzyuczelnianym na festiwalu Mazowsze w Koronie pod batutą Ewy Strusińskiej, a także partię sopranową w „Stabat Mater” G.B. Pergolesego, „Requiem” Faurego i in. Artystka uczestniczyła także w koncercie kantatowo – oratoryjnym śpiewając dzieła J.S. Bach’a u boku Piotra Olecha i Aleksandra Kunacha oraz wybitnych instrumentalistów muzyki dawnej. W 2015 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia dokonała nagrania muzyki do baletu „Stín” B. Martinů pod batutą Iana Hobsona w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. 

Sopranistka uczestniczyła w wielu koncertach i międzynarodowych festiwalach m.in. na Festiwalu Baroque Factory śpiewając razem z Marketą Cukrovą, Karolem Kozłowskim oraz {oh!} Orkiestra Historyczna pod dyrekcją Martyny Pastuszki. Na Festiwalu Filmowym Transatlantyk na zaproszenie Jana A.P. Kaczmarka razem z Transatlantyk Symphony Orchestra pod batutą Macieja Sztora. Na Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju wraz z Krynicką Orkiestrą Zdrojową pod batutą Mieczysława Smydy, z którą wystąpiła także na Gali Jubileuszowej „Fundusze z Kulturą” w Tarnowie transmitowanej na żywo w lokalnej telewizji, na Jubileuszowym Koncercie z okazji 140 lat istnienia orkiestry oraz na koncercie w ramach Festiwalu Zdarzenia 2015. Zaprezentowała pieśni Raul’a Koczalskiego na Letnim Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich. Wykonała dwa koncerty w ramach Festiwalu Legnickie Conversatorium Organowe – recital z Damianem Skowrońskim (organy) oraz „Magnificat” Michała Sławeckiego na koncercie finałowym festiwalu wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Sławomira Bronka. Wzięła udział również w projekcie Warszawskiej Opery Kameralnej Mozart Off w ramach Festiwalu Mozartowskiego, wykonując koncerty ze słynnymi ariami W.A. Mozarta z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego „TheTonacja”. Wystąpiła na koncercie „Barok na 5 głosów” w ramach I Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie we współpracy ze stowarzyszeniem Dramma per musica, wykonując arie z oper G.F. Haendla wraz z zespołem instrumentalnym Gradus ad Parnassum. Artystka czynnie współpracuje również z Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego, z którym wykonała liczne koncerty m.in. w Filharmonii Łódzkiej, w Teatrze Kwadrat, na pl. Piłsudskiego w Warszawie, przed Pałacem Prezydenckim i in. oraz z Varsovia Brass Quintet, z którym wystąpiła m.in. na festiwalu ArtPark w Warszawie oraz Letnim Festiwalu Muzyka z Kórnika.

W 2011 wykonała prapremierę Oratorium „Najważniejsza jest miłość” Tomasza Labunia ku czci Błogosławionego Jana Pawła II, a w 2015 prawykonanie utworu „Jesteś” Mikołaja Hertela ku czci Księdza Jerzego Popiełuszki. Od kilku lat czynnie współpracuje z kompozytorem Grzegorzem Duchnowskim – brała udział w wykonaniu jego Missa pro peccatis mundi (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku), prawykonaniu Missa de angelis (2012), w 2014 w prawykonaniu „Fugi dłoni” w Filharmonii Narodowej wraz z Kameralną Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza, w 2015 w prawykonaniu „W malinowym chruśniaku” na Festiwalu Prawykonań w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, a w 2016 w prawykonaniu „Stabat Mater” razem z Orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej.

Zainicjowała także powstanie Kwartetu, prezentującego głównie muzykę kompozytorów hiszpańskich, włoskich i argentyńskich. Zespół współtworzą: Mirosław Feldgebel, Leszek Potasiński i Tomasz Strahl. Kwartet wystąpił m.in z recitalem w NOSPR, Filharmonii Wrocławskiej, na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gitarowej w Trzęsaczu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku oraz na koncercie „Tomasz Strahl i przyjaciele” na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.

Sopranistka posiada szeroki wachlarz możliwości wokalnych, który pozwala jej brać udział również w projektach związanych nie tylko z muzyką poważną. Wykonuje utwory rozrywkowe, piosenkę aktorską, kompozycje jazzowe oraz musicalowe. Współpracuje z La Vita Quartet wykonując dzieła A. Piazzolli. Odbyła m.in. trasę koncertową z orkiestrą Sinfonietta Polonia pod batutą Cheung Chau oraz Jacka Rogali, gdzie wykonała m.in. wielki przebój Ewy Demarczyk – Grande Valse Brillante Zygmunta Koniecznego, ciesząc się dużym uznaniem publiczności. Wystąpiła w słynnej Filharmonii Dowcipu razem z Waldemarem Malickim. Zaprezentowała się na koncercie w Teatrze Syrena u boku Jacka Kawalca wykonując wraz z Piotrem Rafałko i orkiestrą Romantica utwory okresu międzywojennego. Brała udział także w projekcie „Kasia i Pippi na tropie” w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego występując u boku Katarzyny Stankiewicz, Dominiki Kluźniak, Katarzyny Stoparczyk i Sambora Dudzińskiego.

Swoje umiejętności wokalne doskonaliła pod kierunkiem Teresy Księżak, a później Zofii Witkowskiej oraz uczestnicząc w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich śpiewaków, jak Anita Garanča, Eva Blahová, James Oxley, Dirk Snellings i in.; obecnie pozostaje pod opieką artystyczną Claudii Visca w Wiedniu. Artystka występowała na scenach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie (Anna w Buncie Żaków T. Szeligowskiego pod batutą Łukasza Borowicza), Warszawskiej Opery Kameralnej (Clarice w L’amante di tutte B. Galuppiego pod batutą Tadeusza Karolaka), Schlosstheater Rheinsberg (Palmide w Argenore Wilhelminy von Bayreuth pod batutą Justus’a Thorau’a), a także w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego oraz na estradach Filharmonii Narodowej, Rzeszowskiej, Wrocławskiej i wielu innych – w Polsce i za granicą. Z jej repertuaru oratoryjnego należy wymienić takie pozycje, jak La Resurrezione Händla, Pory roku Haydna, Stabat Mater Pergolesego, Requiem Faurego, Glorię Vivaldiego oraz Wielką Mszę c-moll Mozarta. Uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach takich jak Kammeroper Schloss Rheinsberg, Festiwalu Mozartowskim w Warszawie, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gitarowej w Trzęsaczu, Letnim Festiwalu Pieśni Kompozytorów Polskich. Czynnie współpracuje z Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego, Krynicką Orkiestrą Zdrojową pod batutą Mieczysława Smydy oraz kompozytorami: Mikołajem Hertelem, Michałem Sławeckim, Tomaszem Labuniem, oraz Grzegorzem Duchnowskim – brała udział w wykonaniu jego Missa pro peccatis mundi (Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku), prawykonaniu Missa de angelis (2012), w 2014 w prawykonaniu Fugi dłoni w Filharmonii Narodowej wraz z Kameralną Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza, a w 2015 w prawykonaniu W malinowym chruśniaku na Festiwalu Prawykonań w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Zainicjowała także powstanie Kwartetu, prezentującego głównie muzykę kompozytorów hiszpańskich, włoskich i argentyńskich (zespół współtworzą: Mirosław Feldgebel, Leszek Potasiński i Tomasz Strahl). Sopranistka posiada szeroki wachlarz możliwości wokalnych, który pozwala jej brać udział również w projektach niezwiązanych z muzyką poważną – wykonuje utwory rozrywkowe, piosenkę aktorską, kompozycje jazzowe oraz musicalowe.